Concoval impulsa un pla d’accions universitàries per a acostar el cooperativisme a la joventut

Concoval impulsa un pla d’accions universitàries per a acostar el cooperativisme a la joventut

  • El pla divulgatiu de CONCOVAL acosta el cooperativisme a l’estudiantat universitari amb motiu de l’Any Internacional de les Cooperatives.
  • La iniciativa reforça la cooperació entre CONCOVAL i universitats valencianes. Participen en el programa la Universitat Jaume I de Castelló, la Universitat d’Alacant, la Universitat Politècnica de València, la Universitat de València i Florida Universitària.
  • L’estudiantat participa activament en simulacions i activitats pràctiques que li acosten al cooperativisme i a la seua aplicació en futurs àmbits professionals.

 

València (13/11/2025). La Confederació de Cooperatives de la Comunitat Valenciana (CONCOVAL) ha posat en marxa un pla d’accions en col·laboració amb universitats valencianes amb l’objectiu d’acostar el cooperativisme a l’alumnat universitari durant el curs 2025-2026.

 

Aquesta iniciativa forma part del programa d’accions singulars que CONCOVAL està desenvolupant amb motiu de l’Any Internacional de les Cooperatives i respon al propòsit estratègic d’acostar els valors i la realitat del cooperativisme a la joventut.

 

Partint de la idea que la universitat és un espai idoni per a fomentar aquest coneixement, CONCOVAL ha treballat al costat de professorat vinculat a projectes cooperatius per a programar diverses activitats adaptades a les característiques de cada centre i grau. Totes elles comparteixen un denominador comú: conéixer la visió de l’alumnat sobre el futur del cooperativisme i acostar-li la realitat actual d’aquest model empresarial.

 

Les sessions s’han dissenyat entorn de línies temàtiques relacionades amb el pla Fent Cooperatives III, segons la procedència i perfil de l’alumnat de cada universitat.

 

A la Universitat Jaume I de Castelló, la iniciativa centrada en la ‘Comunicació i divulgació del cooperativisme’ es va dirigir a l’alumnat dels graus de Periodisme; Publicitat i Relacions Públiques; i Turisme. Van participar en aquesta activitat les cooperatives valencianes CoopViver i Sensei, i també es va comptar amb la col·laboració de Fevecta (Federació Valenciana d’Empreses Cooperatives de Treball Associat). Al llarg de dues sessions, celebrades els dies 14 i 24 d’octubre, es va treballar amb l’estudiantat el procés de constitució d’una cooperativa i la comunicació dels valors de la fórmula empresarial cooperativa.

 

A la Universitat d’Alacant, el pla va contemplar una jornada sobre ‘Emprenedoria i impacte social i territorial del cooperativisme’ dirigida a l’alumnat de Dret i Economia, amb la col·laboració de la Càtedra d’Economia Social (CESUA). L’activitat, celebrada el 30 d’octubre, va reflectir la implicació de CONCOVAL en el programa ‘Treball Social i Ocupació amb Valor: Construint Alternatives Inclusives des de l’Economia Social’, centrat en la promoció de models empresarials sostenibles i inclusius.

 

Per part seua, a la Universitat Politècnica de València, l’acció va tindre lloc el 7 de novembre seguint la metodologia hackathon i en ella va participar alumnat de diferents graus, i especialment del Grau d’Enginyeria Agronòmica i del Mitjà. En aquesta jornada es va comptar amb la col·laboració de Cooperatives Agro-alimentàries de la Comunitat Valenciana, Fevecta, el Centre d’Investigació en Gestió d’Empreses (CEGEA) i el Màster en Responsabilitat i Sostenibilitat Empresarial de la UPV. El seu objectiu va ser fomentar la reflexió sobre el paper del cooperativisme en el desenvolupament rural i en la resposta al repte demogràfic.

 

Les següents accions que es desenvoluparan tindran lloc a la Universitat de València, on es dirigirà a l’alumnat de la Facultat d’Economia, en el marc de l’assignatura d’Economia Social. Aquesta activitat se centrarà en analitzar les polítiques públiques de foment del cooperativisme i a conéixer les estratègies impulsades des del pla Fent Cooperatives. Finalment, hi haurà una jornada a Florida Universitària per a l’alumnat d’Educació Primària i Educació Infantil. Aquesta iniciativa abordarà els valors cooperatius en la formació del professorat, l’ús de les cooperatives escolars com a eina pedagògica i el cooperativisme d’ensenyament com a alternativa laboral i socialment compromesa per a futurs professionals.

 

Aquest programa s’inscriu en l’objectiu general d’afavorir el relleu generacional en les cooperatives, acostant el cooperativisme a la joventut per a promoure una visió moderna, sostenible i participativa d’aquest model empresarial.