CONCOVAL participa en les propostes de CEPES al Govern d’Espanya per a simplificar tràmits en l’economia social

CONCOVAL participa en les propostes de CEPES al Govern d’Espanya per a simplificar tràmits en l’economia social

  • Dos de les mesures que afecten directament les cooperatives ja han sigut acceptades i tenen l’objectiu d’avançar en la simplificació dels tràmits administratius.
  • CONCOVAL aporta al grup de treball de CEPES les conclusions de la seua comissió jurídica per a eliminar barreres burocràtiques a les cooperatives.

 

València (28/01/2026). Reduir els tràmits administratius és una de les principals demandes de les cooperatives per a poder centrar-se en la seua activitat. En aquesta línia, la Confederació de Cooperatives de la Comunitat Valenciana (CONCOVAL) participa activament en el grup de treball impulsat per la Confederació Empresarial Espanyola de l’Economia Social (CEPES) per a avançar en la simplificació administrativa.

En aquest marc de treball conjunt, el Ministeri per a la Transformació Digital i de la Funció Pública ha publicat un informe amb els resultats de les propostes per a reduir els tràmits administratius en l’economia social. En total, CEPES ha traslladat 20 mesures, de les quals 8 ja es troben implantades, 4 han sigut acceptades, 1 continua en fase d’estudi i 7 han sigut considerades no viables. Aquestes dades reflecteixen que el 60% de les iniciatives han rebut una valoració favorable, situant el treball de l’entitat per damunt de la mitjana de la resta d’organitzacions participants.

Dins d’aquest conjunt de mesures, cinc propostes afecten directament les cooperatives i tenen com a objectiu principal simplificar els tràmits administratius, millorar la coordinació entre organismes públics i facilitar el desenvolupament de l’activitat cooperativa:

  • Facilitar la comunicació entre organismes involucrats en la creació d’una cooperativa.
  • Permetre l’alta dels socis treballadors de cooperatives en qualsevol règim de Seguretat Social abans de la seua inscripció en el Registre de cooperatives.
  • Incorporar en la sol·licitud de la capitalització per pagament únic la situació de treballadors indefinits de cooperatives i societats laborals que es transformen en socis treballadors.
  • Reduir el termini de resposta i facilitar la sol·licitud telemàtica de la certificació negativa d’una cooperativa en el registre estatal.
  • Desenvolupar una eina telemàtica que facilite la comunicació entre el SEPE i els registres autonòmics quan se sol·licita la capitalització de la prestació per pagament únic.

 

D’aquestes cinc propostes, han sigut acceptades la primera i la tercera, referides a la millora de la comunicació entre els organismes implicats en la creació de cooperatives i a la incorporació, en la sol·licitud del pagament únic, de la situació de treballadors indefinits que es transformen en socis treballadors. Totes dues iniciatives suposen un avanç rellevant per a la simplificació dels processos administratius del sector cooperatiu.

La comissió jurídica de CONCOVAL participa en el grup de treball de CEPES des de la seua constitució en 2023 per a elaborar el ‘Informe de Propostes de Tràmits a simplificar en l’Economia Social’, que posteriorment és traslladat al Ministeri. El seu objectiu és aportar anàlisi i mesures orientades a eliminar barreres burocràtiques i facilitar l’operativa diària de les cooperatives.

Des de CONCOVAL es valora de manera positiva el grau d’acceptació de les propostes impulsades per CEPES que afecten les cooperatives, i es confia a poder continuar treballant de manera coordinada per a avançar cap a un entorn administratiu més accessible, eficient i adaptat a les necessitats reals del cooperativisme i de l’economia social.