24 jun Més del 84% de la població valenciana reconeix el cooperativisme i els seus valors
- Segons un estudi encarregat per *Concoval, la notorietat específica de les cooperatives ha augmentat més de 50 punts des de l’any 2000, aconseguint el 84,2% de la població valenciana
- L’informe apunta reptes de futur millorar la comunicació a la societat dels assoliments de les cooperatives, aprofitar la predisposició cap al cooperativisme entre el col·lectiu jove, i treballar amb la base social per a incrementar el seu sentit de pertinença al projecte comú.
La Confederació de Cooperatives de la Comunitat Valenciana (Concoval) ha presentat l’última edició de l’estudi sobre ‘Notorietat i imatge del cooperativisme en la Comunitat Valenciana’, finançat per la Generalitat Valenciana i elaborat per la consultora Improven. A grans trets, l’informe revela un significatiu augment en el coneixement i la percepció positiva de les cooperatives en la Comunitat Valenciana.
L’acte de presentació de l’informe ha comptat amb la presència del secretari autonòmic d’Ocupació de la Generalitat Valenciana, Antonio Galvañ, el president de *Concoval, Emilio *Sampedro, i diversos membres de l’equip investigador de *Improven.
El president de Concoval ha subratllat durant la seua intervenció que “ens han sorprés algunes dades, perquè l’estudi revela que hi ha tòpics sobre el cooperativisme que este informe ens desmunta”. En este sentit, Sampedro ha explicat que “per exemple, la percepció que el ciutadà del carrer a penes coneix a les cooperatives és absolutament falsa en el nostre territori, on el 89% de la població sap què són les cooperatives i més del 84% és capaç de reconéixer alguna cooperativa i descriure els seus valors”. Per part seua, el secretari autonòmic d’Ocupació de la Generalitat Valenciana, Antonio Galvañ, ha destacat la importància d’este estudi perquè els seus resultats “ens permetran valorar la percepció social d’este model d’economia, identificar factors d’èxit i àrees de millora de les cooperatives valencianes, i analitzar les expectatives dels diferents agents d’interés respecte a la seua contribució al progrés social i econòmic del territori”, ha afirmat.
Els reptes que apunta la investigació se centren en millorar la comunicació a la societat dels assoliments de les cooperatives, aprofitar la predisposició cap al cooperativisme entre els joves, i treballar amb la base social de les cooperatives per a incrementar el seu sentit de pertinença al projecte comú.
L’informe presentat hui és el tercer d’estes característiques que encarrega Concoval. El primer es va realitzar fa l’any 2000 i el segon en 2007, la qual cosa permet incorporar una perspectiva històrica a les dades per a analitzar com ha evolucionat en els últims 25 anys la percepció que la societat valenciana té de les cooperatives.
Un valor a l’alça en la Comunitat
El cooperativisme està de moda i la societat simpatitza amb els seus valors. L’estudi constata que, per a la societat valenciana, les cooperatives treballen de manera professional (85,9%), són una bona manera de generar ocupació (85%) i aporten beneficis a la població i l’entorn en el qual operen (84,7%). També obté bona nota en termes de responsabilitat social: el 66% dels enquestats pensa que les cooperatives més responsables que un altre tipus d’empreses i estan més preocupades per temes socials, laborals i mediambientals. D’altra banda, el 71% dels enquestats considera que les cooperatives no tenen tendència política, dada rellevant en un context on la neutralitat pot ser un factor clau per a l’acceptació i suport de diferents sectors de la societat.
En termes de notorietat, els resultats mostren que el 89% dels enquestats reconeix què són les cooperatives, evidenciant un creixement constant en comparació amb estudis anteriors. Concretament, la notorietat específica de les cooperatives ha augmentat més de 50 punts des de l’any 2000, aconseguint el 84,2% en 2024. Entre el col·lectiu més jove, les taules de segmentació per edat revelen increments molt significatius en el grau de notorietat específica del cooperativisme en la franja de 18 a 29 anys, que ha passat del 30,9% en 2000 al 75,9%, i també en la de 30 a 39 anys, que ha pujat del 41,4% al 84,6%. A propòsit d’això, Emilio Sampedro assegura que “Concoval és conscient que l’atracció de la joventut cap al nostre model empresarial és un repte. I és cert que el relleu generacional està sent un problema en alguns sectors. Però este estudi ens està dient que els joves ens coneixen i que, a més, estan alineats amb els nostres valors. Hem de ser capaços de traduir eixa predisposició de la joventut cap al cooperativisme en un major nombre de joves en la base social de les nostres cooperatives i emprenent amb fórmules cooperatives”.
No obstant això, l’estudi també assenyala desafiaments importants. Malgrat l’augment en la notorietat, hi ha una reducció de més de 15 punts respecte a l’any 2000 en el percentatge de persones que declaren tindre relació amb alguna cooperativa, que passa del 55,7% al 39,2% en 2024. Segons la firma consultora que ha realitzat l’estudi “probablement, hi ha persones en la Comunitat Valenciana que són cooperativistes sense ser conscients d’això”.
El valencià, entre els cooperativismes més potents d’Europa
Després de la presentació de l’estudi, i en resposta als mitjans de comunicació presents, Emilio Sampedro s’ha mostrat satisfet pels resultats de l’estudi i ha posat l’accent que “des de Concoval, treballarem per a continuar millorant la visibilitat de les cooperatives valencianes i per a traslladar a les Administracions públiques les seues reivindicacions col·lectives”. Sampedro ha remarcat el creixement constant de les cooperatives en la Comunitat: “El cooperativisme valencià no té res a envejar al d’altres territoris: som un dels cooperativismes més potents d’Europa”, ha assegurat.